Rozmiar: 4588 bajtówRozmiar: 4460 bajtówRozmiar: 4504 bajtów

STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM

WSKANIKI I SYGNAŁY

SYGNAŁY DROGOWE

  Poniżej podałem trzy sygnały drogowe, które sš podawane poprzez tarcze.

Rozmiar: 1911 bajtów D0 - okršgła tarcza z czarnš obwódkš, w œrodku pomarańczowa, otoczona czarnym kołem (w dzień);
pomarańczowe œwiatło na tarczy (w nocy).
Oznacza, że za tarczš ostrzegawczš znajduje się tarcza zatrzymania.

  Sygnał D0 ustawia się w odległoœci drogi hamowania powiększonej o 200 m przed tarczami zatrzymania (sygnałem D1. Tarcza ta różni się od zwykłej tarczy ostrzegawczej kształtem i rozmiarem.

Rozmiar: 1911 bajtów D1 - prostokštna czerwona tablica z białš obwódkš (w dzień);
czerwone œwiatło na tarczy (w nocy).
Oznacza sygnał "stój", który dawany jest tarczš.

  Sygnał D1 stosuje się wtedy, jeżeli:
- stan torów lub przeszkoda na torach zagrażajš bezpieczeństwu ruchu kolejowego;
- szlak lub jego częœć sš uszkodzone i jazda może się odbywać tylko z prędkoœciš poniżej 15 km/h;
- semafora nie można z powrotem nastawić na sygnał S1 "stój";
- tarcza zaporowa zostanie unieruchomiona w położeniu zezwalajšcym na jazdę;
- czasowo brakuje semafora;
- zamknięty jest tor stacyjny lub jego częœć.

Tarczę tš ustawia się po prawej stronie na szlaku (patrzšc w kierunku jazdy), a na stacji na osi toru w odległoœci 50 m od miejsca, które ma być osłonięte.

Rozmiar: 1911 bajtów D6 - pomarańczowa prostokštna tablica z białym obramowaniem wierzchołkiem zwrócona do dołu, w œrodku cyfra oznaczajšca dozwolonš prędkoœć (w dziesištkach km/h). W przypadku, gdy skrajnia nie pozwala na ustawienie typowego wskaŸnika stosuje się umieszczony nisko trójkšt zwrócony wierzchołkiem do góry.
Oznacza, że należy zmniejszyć prędkoœć jazdy.

  Sygnał ten ustawia się wtedy, gdy ograniczenie jest ujęte w Wykazie Ostrzeżeń DoraŸnych, w odległoœci drogi hamowania obowišzujšcej na danej linii. Miejsce poczštku ograniczenia i jego koniec oznacza się wskaŸnikiem W14. Sygnał ten ustawia się z prawej strony jazdy dla każdego kierunku (na szlaku jednotorowym), po zewnętrznej stronie torów dla kierunku właœciwego i niewłaœciwego (na szlaku dwutorowym), przy torach skrajnych po zewnętrznej stronie, a przy torach nieskrajnych z prawej strony patrzšc w kierunku jazdy (na szlaku wielotorowym).
W przypadku gdy w trójkšcie nie ma żadnej cyfry ograniczenie prędkoœci wynosi 15 km/h. Jeœli przejazd przez całš stację ma się odbywać z ograniczonš prędkoœciš to sygnał ustawia się przy semaforze wjazdowych i ograniczenie wtedy obejmuje odcinek na całej długoœci stacji. Tarcza jeœli jest to wymagane powininna być oœwietlona w porze nocnej.

WSKANIKI OGÓLNIE STOSOWANE | WSKANIKI ZWROTNICOWE | WSKANIKI NA LINIACH ZELEKTRYFIKOWANYCH
SYGNAŁY ZAMKNIĘCIA TORU

Poniżej znajdujš się odnoœniki do poszczególnych zagadnień zwišzanych z urzšdzeniami SRK:

WSKANIKI I SYGNAŁY | SYGNALIZACJA